PilatesYogi

Wat is Pilates?

Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen. Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel core – stability. Met ‘core’ word je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van je kern te trainen.

De 5 principes van Pilates
Concentratie
Met volledige aandacht worden de spieroefeningen uitgevoerd. Dit verbetert de kwaliteit van de contractie en nauwkeurigheid van de oefening. Het geeft de “mind” een moment van positieve inzet om met jezelf bezig te zijn in plaats van alle dagelijkse bezigheden.

Beheersing
De nauwkeurigheid van de oefeningen is sterk bepalend voor het effect. Alle bewegingen worden beheerst uitgevoerd.

Centrum
De stabiliteit en stevigheid van je lichaam wordt bepaald door je centrum oftewel je core-strength. Het spierkorset van je centrum (spieren van de buik, rug, bekkenbodem en middenrif) creëert de zogenaamde Powerhouse.

Nauwkeurigheid
Het activeren van de juiste spierketens in een bepaalde richting en met een bepaalde spanning moet nauwkeurig uitgevoerd worden.

Ademhaling
Om de training vol te houden heb je voldoende zuurstof nodig. De meeste mensen hebben de neiging om juist hun adem in te houden tijdens een aanspanning van een oefening. Dit zorgt ervoor dat de oefening op een bepaald moment niet meer uit te voeren is. Daarom is het actief uitademen (uitblazen) tijdens de pilatesoefeningen noodzakelijk.

“Everyone is the architect of their own happiness.”
Joseph Pilates